Trollstenen

Trollstenen

Trollstenens förskola ligger i det natursköna Norrhult. Nära till skogar, ängar och sjöar.

Utbildningen ska bygga på en inkluderande och trygg miljö där alla kan uttrycka sina åsikter och vara sig själva. Alla har ett lika värde och olikheter ses som en tillgång för lärande och utveckling. Vi arbetar för att alla, både barn och vuxna, ska känna sig trygga och respekterade. Vi har en förskolemiljö där vi har roligt tillsammans och alla möts med uppskattning för den man är!

Tänk på att anmäla och ansöka om ändring av vistelsetider minst två veckor i förväg.

Så arbetar vi på förskolan

Förskolan Trollstenen är en förskola som består av fem avdelningar fördelat på två våningsplan, två yngrebarnsavdelningar och tre avdelningar för våra äldre barn:

  • Knyttet 1-2 år
  • Pysslingen 1-2 år
  • Trollet 3-5 år
  • Vittran 3-5 år
  • Älvan 3-5 år

Förskolan har ett fantastiskt läge med närheten till naturen. På Trollstenen har vi tillagningskök, där tillagas vår mat och kockarna ser till att det serveras god och näringsriktig frukost, lunch och mellanmål varje dag. Förskolan har en utemiljö bestående av tre gårdar med stort utrymme för aktiviteter och lek. I takt med att barnen växer och söker nya utmaningar så ger vi oss i allt större utsträckning ut i vår närmiljö. Vi ser de dagliga utomhusvistelserna som en självklarhet för att skapa rikligt med möjligheter till fysisk aktivitet. Vi strävar efter att vara ute varje dag, ofta både för- och eftermiddag.

Arbetssätt

På Trollstenens förskola står barnens tankar, funderingar och teorier i fokus. Pedagogerna är medforskande och arbetar för att utmana barnens nyfikenhet, upptäckarglädje och reflektioner. Som pedagog är man lyssnande, tillgänglig och aktiv tillsammans med barnen i lek och aktiviteter. I barnens arbete är inte produkten eller resultatet det viktigaste, utan processen och de möten som sker mellan barnen.

Pedagogisk dokumentation

Vi arbetar med pedagogisk dokumentation för att synliggöra och hjälpa barnen att reflektera över sina lärprocesser, sitt lärande och sin utveckling. Dokumentationen ger barnen något konkret att i efterhand gå tillbaka till och utgå från när de vill berätta vad de gjort. Vi pedagoger använder oss av den pedagogiska dokumentationen för att reflektera kring hur vi i utbildningen på bästa sätt kan tillvarata, stimulera, uppmuntra och utmana barnen i deras olika läroprocesser. Vårt systematiska kvalitetsarbete agerar karta och kompass över utbildningen, och såväl barn som föräldrar görs delaktiga på vägen.

Prioriterade mål

Språk

I förskolan hänger språk och lärande samman liksom språk- och identitetsutveckling. Kommunen har som gemensamt mål för förskolorna att stärka kvalitén inom Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. På Trollstenen syns detta genom att vi arbetar extra med våra metoder och förutsättningar för att stimulera varje barns språkutveckling samt uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen. Vårt språkarbete består bland annat av rim och ramsor, sång, rytmik, och vardagssamtal med barnen. Vi arbetar också mycket med fördjupat språk i olika projektarbeten där barnen ökar sitt ordförråd och sin ordförståelse genom reflektion och återberättande. Högläsning och boksamtal är en naturlig del av barnens dag, vi har böcker lättillgängligt för barnen både på avdelning och ett gemensamt Sagotek dit barnen kan gå. Vi stödjer barnens modersmålsutveckling genom att till exempel översätta centrala ord i undervisningen och erbjuder sagor på olika språk i Polyglutt. Språkundervisningens stärks genom multimodalt lärande med tecken som stöd, bildstöd, bilder, konkret material och flera estetiska uttryckssätt.

Kronobarnsmodellen

Kronobarnsmodellen är ett länsgemensamt arbetssätt för Kronoberg, en modell vars syfte är att alla barn och unga i Kronoberg ska få likvärdiga och jämlika förutsättningar för en god uppväxt. Kronobarnsmodellen vilar på barnkonventionen och barnets rätt att vara delaktig, och bygger på att skapa tillit mellan barn, vårdnadshavare och de verksamheter som berör barnet. Målet är att alltid utgå från barnet behov, att möjliggöra för tidiga och samordnade insatser och skapa en trygg och säker uppväxt för varje barn. På Trollstenen innebär det bland annat att vi utvecklar våra reflektioner och samtal om barn med att alltid ha Barnens bästa-hjulet från Kronobarnsmodellen med oss för att fånga upp och möta varje barns individuella behov. Vi har också nära samverkan med vårdnadshavare samt vid behov BVC, logoped och familjestöd.

Hälsofrämjande lärmiljöer

Vi har ett kommungemensamt mål att alla förskolor ska bidra till att skapa hälsofrämjande lärmiljöer där barn kan må bra, utvecklas och växa. Trollstenen är en nybyggd förskola med moderna lokaler som sedan start fått växa med barnen och deras respektive avdelningar för att kunna möta varje barn. Lärmiljön utvärderas löpande mot våra styrdokument, barngruppen och de enskilda barnens förutsättningar och behov. Miljöerna ska ge barnen möjlighet till varierande aktiviteter med utrymme för både vila, lugn och rörelse samt inspirera till lek och lärande. Vi nyttjar både inre lärmiljöer på respektive avdelning, flera gemensamma lärmiljöer för utforskande samt rika utemiljöer både inom och utanför förskolans område.

Förskolans styrdokument

Vi arbetar och utgår från förskolans läroplan 2018, reviderad -25. Den ligger till grund för hela vår utbildning och är vår ryggrad i vardagen på förskolan. På Trollstenen arbetar vi extra med vårt grundläggande värdegrundsuppdrag med fokus på varje barns trygghet, rätt till utveckling och lärande samt samverkan med vårdnadshavare. Detta genomsyrar våra reflektioner, planeringar och kompetensutvecklingsinsatser.
Förskolan svarar också mot Skollagen samt Barnkonventionen, samt arbetar utifrån Kronobarnsmodellen tillsammans med regionen. Alla som arbetar i förskolan har tystnadsplikt och ansvar att anmäla oro till socialtjänsten. Vi strävar efter tidiga insatser och att varje barn ska få utvecklas och växa utifrån sina förutsättningar.

Frånvaroanmälan

Frånvaroanmälan görs via Tyra senast kl. 07:30, eller om ditt barn skulle börjat tidigare, senast tiden då ditt barn skulle varit på förskolan.

Kontakta våra avdelningar

Knyttet 1-2 år (öppning och stängning)

Telefon: 073-447 82 25

Vätten 1-2 år

Telefon: 073-447 82 26

Pysslingen 1-2 år

Telefon: 073-447 82 28

Älvan 3-4 år

Telefon: 070-485 01 43

Trollet 3-4 år

Telefon: 070-981 36 42

Vittran 3-4 år

Telefon: 070-485 02 03

Jätten 5 år

Telefon: 070-981 36 70

Köket

Telefon: 076-640 45 68

Lyssna