Annat

Hesa Fredrik och skyddsrum

Skickades in: 2022-03-03

I vilka orter i kommunen hörs Hesa Fredrik? Så länge jag bott här har jag aldrig hört denna signal?

Hur fungerar skyddsrummen i kommunen? Vilka har tillträde till dessa? Först till kvarn?

Svarade: 2022-03-04

Kriget i Ukraina väcker en del frågor kring hur vi har det med beredskap här i vår kommun.

I Uppvidinge finns inte ljudanläggningar utomhus för Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA), även kallade Hesa Fredrik. Vid eventuell varning gäller istället VMA-meddelanden i till exempel radio och tv för att varna människor om att något allvarligt har hänt.

Det är MSB som äger systemet för utomhusvarningar. Du kan läsa mer om VMA hos MSB:

MSB - Varningssystem Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

MSB ansvarar även för skyddsrummen i Sverige. De har information om skyddsrum och en karta över var närmsta skyddsrum finns:

MSB - Frågor och svar om skyddsrum Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vid fara under höjd beredskap ska du ta dig till det skyddsrum eller skyddande utrymme som är närmast. Ingen har förtur. Skyddsrum förekommer mest i tätorter där det är svårt att utrymma befolkningen.

Charlott Åberg
Beredskapssamordnare