Barn- och utbildning

Mängden skolmat

Skickades in: 2018-12-19

Hej, jag måste klaga på skolmaten, maten är god och vällagad, absolut inget fel där, men mängden mat man får äta är inte okej. Jag har en snabbt växande son på 9 år, jag har själv varit med honom och ätit i skolan och man får ta 3 skivor falukorv, idag hade dom fått julbord, 2 prinskorvar och 3 köttbullar. Nästan dagligen är han så hungrig så han har ont i magen när han kommer hem, den mängden protein i en måltid mättar knappt en 3-åring, skärpning Uppvidinge kommun, barnen måste få äta sig mätta i
skolan.

Svarade: 2019-01-03

Tack för att du hör av dig med din synpunkt! Och det är roligt att höra att du tycker att maten är god och vällagad.

När det gäller mängden mat så ska alla barn kunna äta sig mätta och få i sig den näring de behöver, det är viktigt för att de ska kunna orka hela skoldagen. Därför använder vi oss av ett kostprogram som heter Mashie och som näringsberäknar våra matsedlar för att vi ska veta att maten vi serverar innehåller tillräckligt mycket av alla näringskomponenter. Beräkningen grundar sig på att man äter efter tallriksmodellen, alltså att man äter av allt. I detta fall är huvudkomponenten beräknad till cirka 100-110 gram per portion.

Det har kommit önskemål från den aktuella skolan att det ska finnas information till eleverna om hur mycket de ska ta för att tallriksmodellen ska uppfyllas och att de därmed får i sig den näring de behöver. Det kanske kan underlätta för eleverna.

Per Lindgren
Avdelningschef kost