Barn- och utbildning

Hur gör jag för att byta skola?

Skickades in: 2020-08-24

Jag går i Åseda högstadie och jag trivs inte i skolan på grund av att jag har blivit mobbad under lång tid utan att någon hjälper mig. Jag får igen hjälp och ingen vill svara på mina frågor. Jag har därför bestämt mig för att jag vill byta från Åseda skola till Växjö skola på grund av att jag inte längre klarar av att gå till skolan på grund av att jag blir mobbad. Jag vill därför veta hur jag gör för att byta från Åseda
skola till Växjö skola eftersom jag inte får svar på denna fråga av lärarna i Åseda skola - trots att jag påtalat flera gånger att jag mår dåligt på grund av mobbning. Jag orkar inte gå kvar. Vad ska jag göra? Tacksam för svar på min fråga från någon denna gången...

Svarade: 2020-08-25

Hej, tack för din fråga!

Först och främst är det tråkigt att läsa om din situation och jag förstår att det är väldigt jobbigt för dig.

När det gäller hela din situation tycker jag att du ska prata med rektorn på din skola och berätta vad som händer så att du kan få hjälp. Mobbning ska inte förekomma på våra skolor

Om du ändå vill byta skola så behöver du och dina föräldrar ta kontakt med den skola du vill gå på och fråga om det finns plats där. Det är fritt att välja vilken skola man vill gå på men en skola i en annan kommun kan säga nej om de inte har platser.

Om skolan du vill gå på meddelar att det finns plats ska du fylla i en blankett som du kan få av din nuvarande skola eller skriva ut från Uppvidinge kommuns webbplats:

Skolgång i annan kommun - ansökan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hoppas att allt löser sig till det bästa för dig och att du kommer att trivas i skolan framöver, oavsett vilken skola du bestämmer dig för.

Niclas Bjälkenborn
Förvaltningschef Barn och utbildningsförvaltningen