Boende och miljö

Det gamla hotellet i Älghult förfaller

Skickades in: 2019-05-14

Angående gamla hotellet i Älghult.

Vi är många i Älghult som tycker det är så fruktansvärt tråkigt att det fina huset står och förfaller. Det är det första man ser när man kommer in i byn och nu är flertalet fönster helt sönder och ingen tar hand om detta. Detta är inte okej för varken turismen eller oss boende i området.

Om något år så kommer fastigheten vara bortom räddning om inget görs nu, och då kommer ett av de finaste husen i Älghult att behöva rivas. Åk och ta er en titt på fastigheten så får ni se vad vi menar. Tror inte det är så ni vill att samhällsbilden ska se ut i byarna runt om i Uppvidinge.

Svarade: 2019-05-21

Jag känner väl till problemet med det "gamla hotellet" i Älghult.

Tyvärr har vi från kommunens sida svårt att göra något åt det i nuläget då det ägs av en privatperson och utifrån det inte kan påverka situationen.Vi har vid flera tillfällen försökt att kontakta fastighetsägaren och påtalat problemet om trasiga fönster och så vidare men inte fått gehör för detta.

Den enda möjlighet vi som kommun har är att om det föreligger fara för människor att skada sig eller annans egendom, då är det möjligt att åtgärda sådana faror med att sätta för fönster, dörrar eller plocka bort löst hängande föremål enligt vår lagstiftning.

Vår förhoppning är, tills något annat är möjligt att göra, att fastighetsägaren tar hand om sin fastighet eller säljer den till någon som kan ta hand om den.

Jag tycker detta är lika tråkigt och besvärande som ni och skulle gärna se att det gick agera på ett annat sätt från kommunen.

Niklas Jonsson (S)
Kommunstyrelsens ordförande