Boende och miljö

Vattenskotrar

Skickades in: 2020-06-20

Kommunen måste nog börja titta på ett allmänt förbud mot vattenskotrar i våra insjöar innan det går för långt. Vår natur och små sjöar generellt klarar inte av dessa fordon som är anpassade för hav och stora vatten och hör inte hemma i inlandet.

Människor som solar badar eller fiskar eller nära boende vid sjöar vill inte höra detta oväsen, utan vill ha lugnt och skönt.

Detta problem ökar drastiskt i hela Sverige, hoppas på en lagstiftning för insjöar.

Svarade: 2020-06-25

Tack för din synpunkt!

Det är inte tillåtet att köra vattenskoter i någon sjö i Uppvidinge kommun. I Sverige är det enbart tillåtet att köra vattenskoter i allmänna farleder eller där länsstyrelsen har beslutat om undantag från det generella förbundet. Något sådant undantag finns inte i Kronobergs län.

Vänliga hälsningar

Per-Ove Oscarsson