Boende och miljö

Lyhört i lägenheten

Skickades in: 2020-11-22

Jag hyr av ert bolag Uppvidingehus sedan många år i Klavreström. Då jag den senaste tiden har varit i kontakt med hyresvärden ett flertal gånger angående höga ljud från granne med familj och småbarn. Detta hus som jag hyr i är inte byggt och gjort med hänsyn till hopp och spring som barn tycker om, då det är väldigt tunna väggar och golven går ihop med rummen, så det hörs och känns väldigt väl vad som händer i grannlägenheten, och det går inte ha någon lugn egen tid utan irriterande ljud hela tiden.

Jag har påtalat detta flera gånger, och att man kanske måste ta hänsyn till dom som bor och där efter hyra ut till hur det passar. Äldre bor i samma länga/område och yngre och barnfamiljer bor i ett område som passar ihop. Har skrivit och sagt till flera gånger, och själv sagt till själv, men det är som att jag då ska rätta mig efter att det är som det är med ljud, och får acceptera oönskade ljud och ett sämre levende, ändå att jag betalar samma hyra, så verkade som jag inte har någon rätt alls
att kräva bra boende.

Sen finns det saker som inte heller tycks vara så viktiga heller från hyresvärden/kommunen att sköta till exempel dörrar som är fuktskadade och sväller och tappar färgen, det har varit så i flera år har sagt till flera gånger, samma med utvändigt undertak som ruttnar upp och går sönder så det är ett stort hål nu så fåglar flyger in, även risk för möss tar sig in, har även sagt till om detta flera
ggr, men ingen har varit och titta eller prata med mig.

Svarade: 2020-11-30

I ett flerfamiljshus bor man nära sina grannar. En del människor blir störda av sådant som andra inte bryr sig om. För att alla ska trivas måste man ta hänsyn till varandra. Du har naturligtvis rätt att leva ett normalt liv, röra dig fritt, tala och spela musik med mera men du ska tänka på att mellan klockan 22.00 och 06.00 måste du visa extra mycket hänsyn. Har du gäster är du som lägenhetsinnehavare alltid ansvarig för att de inte stör på något sätt.

Om du upplever att dina grannar stör, ta i första hand kontakt med den eller de som stör och tala om på ett lugnt och vänligt sätt att du blir störd. Ofta är den som orsakar en störning inte medveten om att andra blir störda. Om orsaken till störningen är av allvarligare karaktär, kontakta då polisen. I efterhand får du också göra en anmälan till oss, så att vi kan vidta lämpliga åtgärder. Givetvis kan du vara anonym mot den som stör.

Vi vill att ni känner förtroende för oss som hyresvärd och att ni kontaktar oss om ni har problem med era grannar.

När det gäller olika kategorier av hyresgäster vill vi gärna ha en bra mix på personer, att det ska vara olika åldrar, nationaliteter och familjekonstellationer som blandas. Dock har vi lägenheter som personer som är 70 år och äldre har förtur på: Larmgatan 9-11 (bottenvåningen) i Lenhovda, Häradsvägen 26 i Älghult, Storgatan 26 i Alstermo, Lärkgatan 5-11 i Åseda och Köpmangatan 5 i Norrhult.

Gällande dina synpunkter på underhållet så är de bitarna påbörjade. En del takpannor är utbytta och en byggfirma ska titta på vad som går att göra med de andra problemen.

Vi har flera duktiga fastighetsskötare som sköter det löpande underhållet. Sedan har vi flera personer som är ansvariga för de större projekten och underhållet. Så det är ett ständigt pågående arbete för att allt ska skötas.

Linda Ängman
Uppvidingehus