Gator och parker

Bilar som körs hänsynslöst

Skickades in: 2019-11-22

Vi som bor här i området nära skolan och ICA i Norrhult ser dagligen hur bilar kör utan hänsyn till närheten av att det finns en skola och dagis och då risken med korsande barn både på Klavrevägen/Bruksgatan och på Odengatan till Torsvägen.

Det är vid tre tidpunkter detta med hastighet missbrukas: 09.00-10.00, 11.30-13.00, 15.30-17.00, och då vid dessa tider borde polis stå på olika ställen, även kanske civilpolis. Sen efter klockan 20.00 vardagar som helger så råder det fri hastighet på vår gator här, då polisen aldrig visar sig, och isåfall måste det
vara civilpolis som kommer annars så varnar man varandra med ringa och sms.

Om inte kommunen kan göra något så kanske kommunens kontaktpersonen till Polisen kan lämna över denna information. Det är kommunen tillsammans med Trafikverket som bestämmer åtgärder kring trafiksäkerheten och hastigheter.

Oroliga Föräldrar och närboende

Svarade: 2019-12-02

Uppvidinge kommun har tagit emot och lämnat över era synpunkter till Polisen, som rekommenderar att alla tips, anmälningar och frågor ställs till 114 14. Det går också fint att mejla synpunkter samt tips och upplysningar via webben: www.polisen.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Vid akut fara för liv, egendom och miljö gäller alltid nödnumret 112.

Vi vill också passa på att påminna alla trafikanter: Visa hänsyn i trafiken genom att sänka hastigheten och anpassa körningen till de förhållanden som råder. Tänk också på säkerheten för gående, cyklande och oskyddade trafikanter. Föräldrar har en viktig uppgift i att engagera sig för ökad trafiksäkerhet. Ungdomar som kör moped eller A-traktor ska också följa trafikregler. Bär reflex och kör försiktigt i vinter!

Vänliga hälsningar

Charlott Åberg