Konsument­vägledning

Om du vill klaga på något som du har köpt och inte kommer överens med företaget, kan du alltid kontakta Hallå Konsument!

Öppet köp

Begär att få varan på öppet köp om du är osäker. Se till att det antecknas på kvittot. Du får då tillbaka pengarna om du lämnar tillbaka varan.

Ångerrätt

Lagstadgad ångerrätt gäller endast vid distansavtal och hemförsäljning.

Bytesrätt

Vid bytesrätt får du byta till annan vara eller byta till ett tillgodokvitto. Du har ingen laglig rätt att byta eller lämna tillbaka en vara om det inte är något fel på den.

Kassakvitto

Spara alltid kassakvittot om du behöver byta eller reklamera något du köpt.

Kvinna med kaffe

Hallå konsument!

Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Dit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer, att handla hållbart och annat som du som konsument behöver hjälp med. Hallå konsument ger även allmän information om vilka regler som gäller vid transaktioner inom delningsekonomi och vid andra avtal mellan privatpersoner om köp av varor eller tjänster.

Konsumentverket

Här hittar du all konsumentlagstiftning. Här finns även köpråd, vad man ska tänka på när man gör sina större inköp till hushållet, produktbilder och beräkningskalkyler som stöd vid köp av bil, energi med mera.

Allmänna reklamationsnämnden

Om du hamnar i en tvist med en näringsidkare kan du utan kostnad göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Här hittar du anmälningsblanketter och vad du ska tänka på då du gör en anmälan. Läs också om regler, undantag, värdegränser och tidsgränser som finns vid en anmälan till ARN.