- Startsida
- Stöd och omsorg
- Konsumentvägledning
Konsumentvägledning
Om du vill klaga på något som du har köpt och inte kommer överens med företaget, kan du alltid kontakta Hallå Konsument!
Öppet köp
Begär att få varan på öppet köp om du är osäker. Se till att det antecknas på kvittot. Du får då tillbaka pengarna om du lämnar tillbaka varan.
Ångerrätt
Lagstadgad ångerrätt gäller endast vid distansavtal och hemförsäljning.
Bytesrätt
Vid bytesrätt får du byta till annan vara eller byta till ett tillgodokvitto. Du har ingen laglig rätt att byta eller lämna tillbaka en vara om det inte är något fel på den.
Kassakvitto
Spara alltid kassakvittot om du behöver byta eller reklamera något du köpt.
Hallå konsument!
Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Dit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer, att handla hållbart och annat som du som konsument behöver hjälp med. Hallå konsument ger även allmän information om vilka regler som gäller vid transaktioner inom delningsekonomi och vid andra avtal mellan privatpersoner om köp av varor eller tjänster.
Konsumentverket
Här hittar du all konsumentlagstiftning. Här finns även köpråd, vad man ska tänka på när man gör sina större inköp till hushållet, produktbilder och beräkningskalkyler som stöd vid köp av bil, energi med mera.
Allmänna reklamationsnämnden
Om du hamnar i en tvist med en näringsidkare kan du utan kostnad göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. På allmänna reklamationsnämndens hemsida hittar du anmälningsblanketter och vad du ska tänka på då du gör en anmälan. Läs också om regler, undantag, värdegränser och tidsgränser som finns vid en anmälan till allmänna reklamationsnämnden.