Ny grafisk profil för Uppvidinge kommun

Exempel på folder med den nya grafiska profilen.

Så här kan en folder se ut skapad i enlighet med den nya grafiska profilen.

Den nya grafiska profilen för Uppvidige kommun ska underlätta för en tydlig, enhetlig, trovärdig och tillgänglig kommunikation.

Kommunfullmäktige beslutade 2021-11-30 om en ny grafisk profil för Uppvidinge kommun.

- Den gamla grafiska profilen som togs fram för 17 år sedan har åldrats med värdighet men var inte anpassad för att användas digitalt. Den nya är digitalt anpassad, den följer lagkraven på tillgänglighet, den speglar vår kommun där vi är idag och den är dessutom mer lättarbetad, säger Anna Tigerström, kommunikationsansvarig.

Tre nya färger (beige, varmgrön och kallgrön) kompletterar guld och röd som finns i kommunvapnet. Vapnet har inte förändrats men texten i logotypen har fått ett nytt typsnitt och är mer lättläst. Nya grafiska element för användning i både tryck och digitala kanaler har tagits fram och typsnitt har bytts ut.

Uppvidinge kommun har anlitat reklambyrån Kreation i Kalmar för att ta fram den nya grafiska profilen, en digital profilmanual och mallar.

Från och med januari 2022 kommer bytet att börja synas. Implementeringen av den nya grafiska profilen kommer att ske successivt.

- Våra invånare och besökare kommer att börja märka skillnad ganska snart efter årsskiftet. Då påbörjar vi skiftet i digitala kanaler och i nya beställningar av annonser och annat tryckt material. Sedan byter vi ut material allteftersom vi producerar och beställer nytt. Av ekonomiska och miljömässiga skäl byter vi inte ut allt på en gång, säger Anna Tigerström.

Uppvidinge kommuns nya logotyp.

Uppvidinge kommuns nya logotyp.

Exempel på den nya grafiska profilen.

Exempel på hur färgerna och de grafiska elementen kan kombineras med bilder.

Exempel på den nya grafiska profilen.
Exempel på en annons i den nya grafiska profilen.

Så här kan en annons se ut med den nya grafiska profilen.

Lyssna