Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Dags att ansöka om ersättning för ökade elkostnader

Kraftledning. Foto.

Har din förening drabbats av ökade elkostnader? Ansök om ersättning senast den 15 juli.

Efter beslut i Kommunstyrelsen kan föreningar och föreningsägda bolag söka ersättning för ökade elkostnader på grund av de oförutsedda kraftiga kostnadsökningarna på el den senaste tiden.

Du kan läsa mer om beslutet i vår tidigare artikel:

2022-05-10 - Föreningar kan söka bidrag för ökade elkostnader

Perioden man kan ansöka för är 2021-10-01 till och med 2022-06-30.

Ansökan ska ha kommit in till kommunen senast den 15 juli 2022 via e-post till kulturochfritid@uppvidinge.se eller via post till:

Uppvidinge kommun
Kultur och fritid
Box 59
364 21 Åseda

Observera att alla handlingar bör vara samlade i ett och samma brev eller e-postmeddelande.

Ansökan ska innehålla en text där ni beskriver vilka månader ni ansöker om ersättning, hur mycket pengar ni ansöker om för perioden, hur ni har räknat ut beloppet, samt en beskrivning om hur föreningen idag arbetar med eller planerar att i framtiden arbeta med energieffektiviseringar av anläggningen för att bättre kunna klara av sådana här svängningar på marknaden.

Det är viktigt att du i ansökan anger vilken förening du representerar, vad du har för roll i föreningen samt kontaktuppgifter om vi har följdfrågor.

Till ansökan ska även bifogas samtliga el-fakturor för de månader ni ansöker om, samt tre månader före den perioden. Detta för att vi ska kunna se vilken ökning ni fått och räkna ut en relevant ersättning.

Har du frågor är du välkommen att höra av dig:

Kultur- och fritidschef Kasia Musial, kasia.musial1@uppvidinge.se, 0474-470 33

Kultur- och fritidskonsulent Sophie Palm, sophie.palm@uppvidinge.se, 0474-470 31

Lyssna