Fakturor

På den här sidan finns information om hantering av fakturor och autogiro.

Information till kunder

Betala räkningar med elektronisk faktura via internetbanken

Anmäl dig redan idag!

  1. Logga in på din internetbank.
  2. Klicka dig fram till "Anmälan e-faktura" eller "Anmälan elektronisk faktura".
  3. Sök efter Uppvidinge kommun och anmäl dig. När vi har fått din anmälan registreras du som e-faktura-kund hos oss.

Barnomsorg, äldreomsorg, kulturskola, bygglov med flera

Betalas till plusgiro 487 08 03 - 6. Välj Uppvidinge kommun, övrigt och fyll i anmälningsformuläret. Frågor övriga fakturor, kontakta ekonomienheten 0474-470 12, ekonomi@uppvidinge.se.

VA-/renhållningsräkningar

Betalas till bankgiro 5221-3402. Välj Uppvidinge kommun, VA/renhållning och fyll i anmälningsformuläret. Frågor angående VA/renhållningfakturor, kontakta 0474-470 63, tekniska.avdelningen@uppvidinge.se.

Autogiro

Autogiro innebär att betalning sker automatiskt från ditt konto. Fakturan skickas ut som vanligt till dig men inbetalningskortet är makulerat.

Blankett för medgivande om autogiro - VA-/renhålling Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Blankett för medgivande om autogiro - Vård och omsorg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Läs igenom villkoren för autogiro på blanketten för medgivande om autogiroanmälan, fyll sedan i blanketten och kom ihåg att skriva under den.

Vid frågor om autogiro kontakta:

Teknisk avdelning, 0474-470 63

Socialförvaltningen, 0474-473 94

Betalningar till kommunen

Plusgiro: 487 08 03-6 (avser alla fakturor utom VA/renhållning)

Bankgiro: 5221-3402 (avser VA/renhållning)

Kom ihåg att ange betalningsreferensen som är ett OCR-nummer. Det finns på fakturaavin.

Betalningar från utlandet

IBAN: SE97 8000 0816 9535 3370 2688

Swiftcode: SWEDSESS

Övriga betalningar

För övriga insättningar och betalningar som inte är fakturabetalningar finns följande insättningsmöjlighet:

Bankgiro: 858-5291

Information till leverantörer

Lag om krav på e-faktura till offentlig sektor från 1a april 2019 innebär att ni ska skicka era fakturor till oss elektroniskt.

Vi tar emot elektroniska fakturor via Peppolnätverket

Peppol id: 0088:7350082270352

GLN: 7350082270352

OBS! enligt lagen godtas inte PDF som en e-faktura. Ni som sedan tidigare skickar svefakturor kan fortsätta göra det.

Har ni frågor kring e-faktureringen, kontakta oss på efaktura@uppvidinge.se

Våra krav på fakturan

  • Alla fakturor till Uppvidinge kommun ska vara märkta med referensnummer som erhålls av beställaren samt vem beställaren är (för- och efternamn). Observera: Referensnumret ska stå i ett eget fält.
  • Fakturorna ska vara ställda till rätt mottagare/juridisk person:
    Uppvidinge kommun
    Box 59
    364 21 Åseda
  • Samt innehålla standarduppgifter som specificeras i gällande momslagstiftning.
  • Betalning sker 30 dagar från korrekt fakturas ankomstdag om inte annat skriftligt avtalats.
Lyssna