Service i samhället

Varför behöver ni spara?

Skickades in: 2019-04-04

Leif heter jag och bor i grannkommunen. Har kollegor och känner många i er kommun. Alla säger att kommunen håller på att lägga ner sig själv och att dom vill därifrån. Jag blir lite fundersam över behovet av sparande. Vad är anledningen till att det behöver sparas och dra ner på samhällsservicen?
Tacksam för svar.

Svarade: 2019-04-15

Hej Leif!

Tack för ditt meddelande!

Först blir jag nyfiken på vad anledningen är till att dina bekanta vill flytta från Uppvidinge. Upplever de att servicen har blivit sämre och i så fall på vilket sätt? Du får gärna höra av dig på synpunkt@uppvidinge.se och berätta mer.

Anledningen till att vi måste dra ner på kostnaderna (eller öka intäkterna) är att vi har stora underskott och står inför ett stort arbete med att få en budget i balans, vilket är ett krav enligt kommunallagen. Bakgrunden är en ökad kostnadsutveckling och vi står också inför kraftigt minskade statsbidrag för kommande år.

Kommunchefen har tillsammans med kommunens ledningsgrupp där bland andra förvaltningscheferna ingår, tagit fram ett antal förslag som politikerna nu ska ta ställning till. De förslag politikerna vill gå vidare med kommer sedan att utredas närmare. Förändringar på något sätt kommer det att bli men om samhällsservicen kommer att påverkas går det inte att säga ännu.

Du kan läsa mer om de förslag som har tagits fram i vår artikel:

Så kan Uppvidinge kommun sänka kostnaderna

Svaret kommer från

Anna Tigerström