Annat

Den nya pandemilagen och tillsyn

Skickades in: 2021-01-16

En fundering om det kollas i våra butiker om antal personer som ska befinna sig samtidigt i våra mataffärer?

Fick vända i dörren till en butik fredag den 15/1. Var alldeles för många kunder på eftermiddagen när industrierna slutar. Inte ok! Vi alla måste hjälpas åt i dessa tider!

Svarade: 2021-01-19

Vad bra att du reagerade på att det var mycket folk i butiken och inte gick in. Precis som du skriver måste vi alla hjälpas åt för att minska risken för smittspridning.

Sedan den 10 januari gäller den tillfälliga pandemilagen och enligt den finns begränsningar för hur många personer som får vara i exempelvis en butik samtidigt. Butikerna ska tydligt skylta hur många personer som får vara i butiken samtidigt. Det är butikens ansvar att detta följs men också kundens ansvar att inte gå in i butiken när gränsen är nådd.

Länsstyrelsen är den myndighet som har tillsyn av den tillfälliga pandemilagen och därmed kontrollerar att besluten följs.

Du kan läsa mer om tillsynen på Länsstyrelsen i Kronobergs läns webbplats.

Anna Tigerström
Kommunikationsansvarig