Barn- och utbildning

Inför dagmammor/dagpappor igen

Skickades in: 2019-03-19

Önskvärt att införa dagmammor/pappor igen! Läget på många förskolor i kommunen är ohållbart i längden. Stora barngrupper, trånga lokaler och brist på personal. Är det inte dags att se över intresset för dagmammor/pappor i kommunen igen som kan ta sig an barngrupper i passande storlek? Jag hade önskat att den valmöjligheten fanns! Alla barn trivs inte i större grupper men vad har
vi nu att välja på?! Just det, inget...

Svarade: 2019-03-21

Hej och tack för bra fråga!

Mina barn har gått/varit hos dagmammor/dagpappor och de har mått bra av det. Men jag blir lite orolig ändå om vi ska gå tillbaka i tiden. De som var dagmammor på den tiden var ofta outbildade och passade på när de själva hade barn. Hur det gick till när de anställdes av kommunen och på vilka grunder vet inte jag. Men om vi nu skulle anställa dagmammor/dagpappor igen så måste vi ställa samma krav på utbildning som vi gör i dag på personalen i förskolan. Här finns inga undantag.

Alla barn ska från början ha samma möjligheter. Det är grunden i mitt tänk och oerhört viktigt för barnen.

Jan Wernström (S)
Ordförande i barn- och utbildningsnämnden