Barn- och utbildning

Beslut om Uppvidinge gymnasieskola

Skickades in: 2020-03-01

När kommer det ett riktigt beslut på om våra elever får gå kvar? Är det klubbat i nämnden eller är det bara rykten som sprids?

Vore också kul att veta hur mycket kommunen tjänar på att låta eleverna söka sig till andra skolor!

Svarade: 2020-03-04

Hej frågeställare!

Det går mycket rykten nu och det är viktigt att vi håller oss till sanningen. Beslutet är fattat och det är beslutet som togs från början: Inga elever ska gå kvar och inga elever ska tas in på de nationella programmen på Uppvidinge gymnasieskola. Beslutet togs i Kommunfullmäktige 2019-11-26.

Samtliga elever ska ha fått förslag på plats i Växjö där de också ska ha blivit lovade platser. Sista frågan avstår jag att svara på eftersom nu ska budgetarbetet börja, så den exakta summan har jag inte. Jag tackar för frågorna och hoppas att jag var tydlig nog med mitt svar.

Jan Wernström (S)
Ordförande i Barn- och utbildningsnämnden