Barn- och utbildning

Kommunens obehöriga niondeklassare

Skickades in: 2020-06-16

Jag undrar lite vad som händer niorna som nu gått på sommarlov med ofullständiga betyg? Får de läsa på Uppvidinge gymnasium (Uppvidinge lärcenter)? Vad händer om de inte får en plats i annan kommun?

Svarade: 2020-06-26

Den 12 juni på skolavslutningsdagen var det 23 elever i årskurs 9 som inte uppnådde en behörighet till ett nationellt program. Av dessa 23 elever är det 17 som har tagit vara på möjligheten att läsa upp sina betyg på den lovskola som vi bedriver. Resultatet av lovskolan kommer att sammanställas under vecka 27.

De elever som fortfarande inte har möjlighet att söka till ett nationellt program erbjuds ett IM-program. Eleverna har möjlighet att precis som alla andra elever söka fritt till den skola som de önskar att gå på. Detta gäller dock inte de elever som ska gå på IM-språk.

På Uppvidinge Lärcenter finns möjlighet att läsa på IM-program på någon av de tre olika inriktningar som vi erbjuder.

Med vänliga hälsingar,

Katja Schönbeck