Barn- och utbildning

Åsedaskolans matsal

Skickades in: 2021-12-05

Under den tid som mitt barn har gått i skolan, nu på lågstadiet, har det hela tiden signalerats om att det är stökigt, fullt och högljutt i matsalen. Svårt med matro och tight med lunchschemat. Det är ingen nyhet att matsalen är för liten, om nu någon politiker får för sig att nämna att detta är en nyhet.

Därför har f-klass och åk 6 ätit sin lunch på Olofsgården. Det bör omgående utredas för en utbyggnad av matsalen så att alla kan få matro och slippa stressa. Varför fritids äter frukost och mellanmål på Olofsgården är för mig en gåta, barnet säger att det är långt att gå, bökigt med väskor
och annat som måste tas med från fritids till Olofsgården, sedan till klassrummet.

Så kom mailet att fritids inte längre ska gå och äta på Olofsgården på grund av smittorisk. Jippi, vad
skönt, säger barnet. För att samma kväll läsa att Niklas Jonsson bestämt att barnen minsann ska fortsätta att äta på Olofsgården? Varför äter man överhuvudtaget frukost och mellanmål på Olofsgården? Dessa tider kan ju omöjligen krocka med lunchtiderna? Besparingar?

Tacksam för svar!

Svarade: 2021-12-10

Tack för dina synpunkter och frågor om Åsedaskolans matsal!

Att Åsedaskolans matsal inte är dimensionerad utifrån det behov som nu är gör att alla barn inte kan äta på en så bra lunchtid som möjligt. En lösning har varit och är att vi använder Olofsgården för att kunna lösa detta just nu.

Kommunstyrelsen känner till utmaningen med lokaler och detta är något vi försöker lösa långsiktigt tillsammans med barn- och utbildningsförvaltningen.

Den lösning vi kunnat ge barnen med att äta på Olofsgården har skapat förutsättning att äta vid rekommenderad lunchtid och det är den fortsatta målsättningen att få äta vid rätt tider.

Lösningen vi ser i det korta perspektivet är att vi avgränsar matsalen på Olofsgården från övriga lokaler med en glasvägg och på det viset skapar förutsättning för både skolan och äldreomsorgens behov med samma lokal.

Gällande frågan om att frukost och mellanmål ska ätas på Olofsgården eller i annan lokal: Det är avgörande utifrån verksamheternas behov av lokalen, samt de tider som lokalen står tom hur dessa mål kan ätas på Olofsgården eller på annan plats i skolan.

Gällande frågan om besparing: Vi behöver ett effektivt utnyttjande av lokaler då behoven har ökat med ett högre antal barn, samtidigt som flera investeringar behöver göras i kommunen. Detta påverkar givetvis möjligheterna just nu då inte ekonomin tillåter alla investeringsbehov på kort tid. Den lösning vi nu gör hoppas vi kan vara den bästa för både barnen, verksamheten och ekonomin.

Kommunstyrelsens ordförande