Barn- och utbildning

Insamlingar vid skolavslutningar

Skickades in: 2022-12-12

Vi närmar oss julavslutning i skola och förskola. I dessa tider och vid sommaravslutningar börjar det komma meddelanden om insamlingar till pedagoger.

Jag är tacksam för allt jobb som våra pedagoger och annan skol- och förskolepersonal gör i kommunen. De är guld värda. Men tror att det knyter sig i många föräldrars magar att behöva delta i dessa insamlingar, särskilt i denna tid vi befinner oss nu. Det är inte så lätt att neka utan att känna sig som världens sämsta. Och det blir väldigt utpekande och barn vars föräldrar som inte kan delta ska inte behöva skam.

Skulle Uppvidinge kommun inte kunna undanbe alla vårdnadshavare och sätta upp en regel att inga insamlingar till pedagoger får ske? Det räcker med muntliga tack. Denna regel finns i flera kommuner i landet.

Svarade: 2022-12-29

Tack för att du hörde av dig med din synpunkt!

Vi kommer att ta upp och diskutera frågan i barn- och utbildningsförvaltningens ledningsgrupp.

Gott nytt år och god fortsättning!

Bodil Gustafsson
Förvaltningschef, Barn- och utbildningsförvaltningen