Boende och miljö

Överklagandet till Bergsstaten

Skickades in: 2019-03-17

Hej !
Ser på er hemsida att ni tillsammans med Högsby kommun överklagat Bergsstatens beslut gällande områdena Skinberga nr 1 och Fagerhult nr 1. Vår undran är varför inte även området Ekebo har överklagats?

Uppvidinge Fågelklubb

Svarade: 2019-03-20

Anledningen till att vi har överklagat Bergsstatens beslut tillsammans med Högsby kommun är att Högsby lämnade synpunkter vid det tillfälle då Uppvidinge inte använde sig av möjligheten att yttra sig. Den tidigare kommunledningen gav vid detta tillfälle inga synpunkter i ärendet utan avstod.

Då vi samverkar med Högsby kommun på andra områden i kommunala frågor såg vi nu detta som en möjlighet att kunna lämna våra synpunkter på hanteringen av Bergsstaten tillsammans med någon som tidigare yttrat sig i frågan, samt att vi ingår i samma undersökningsområde. Det hade känts konstigt att överklaga i ärendet själva då vi inte haft några synpunkter vid första tillfället då möjligheten fanns.

Uppvidinge kommun ser denna möjlighet att gemensamt med Högsby kommun överklaga i ärendet gälla lika i övriga områden där Bergsstaten ger undersökningstillstånd. Även om vi inte gör ytterligare överklagan på andra områden görs har vi samma förhållning i vårt ställningstagande.

Kommunstyrelsens ordförande