Boende och miljö

Tjänar kommunen pengar på vindkraftverken?

Skickades in: 2020-09-13

Angående alla vindkraftverk som kommunen säger ja till. Ingen vill ha dessa vindsnurror i kommunen men det verkar Uppvidinge kommun ej förstå. Tjänar kommunen några pengar på dessa vindkraftverk?
Får ni en summa pengar/verk eller varför säger ni ja till all vindkraft, när ingen vill ha dem?

Svarade: 2020-09-14

Hej och tack för dina frågor!

De vindkraftverk som nu byggs i Tvinnesheda tjänar inte kommunen direkta pengar på, dock gör de lokala företag och entreprenörer som är knutna till projektet detta, vilket i sin tur genererar arbetstillfällen och skatt till kommunen. Då de vindkraftverk som nu byggs inte står på kommunal mark ger de inga arrendepengar för kommunen.

Under min tid som kommunstyrelsens ordförande har vi inte hanterat några ja eller nej till vindkraftsbyggnation. De vindkraftsverk som nu byggs togs beslut om av tidigare kommunfullmäktige, vilket vi har att förhålla oss till.

Kommer frågor om nya områden upp för politisk hantering får vi ta ställning till detta då.

Kommunstyrelsens ordförande