Boende och miljö

Synliggöra buskörningen i Norrhult

Skickades in: 2020-11-16

Som nyinflyttad i Uppvidinge och Norrhult har jag uppmärksammat att medborgarna skriver gärna i olika forum och varnar och upplyser varandra om olika typer av brott eller faror som händer och detta är ju jättebra. Men det som man skulle behöva skriva om, skriver man inte alls om sina forum och försöker påverka och varnar för, det handlar om all denna buskörning och höga hastigheter på våra gator dagtid som kvällar och nätter från Norrhult till Klavreström, kring skolan och runt Ica, byvägen med flera, detta verkar som invånare inte tycker är varken farligt eller störande och är inget att skriva om, eller kan det vara så att man vet vem eller vilka det är men man vågar inte säga till, för rädsla av att bli ovänner med respektive, eller respektive föräldrar? Mera närvaro av polis på våra vägar och småbyar. Tack.

Svarade: 2020-11-23

Först vill jag säga välkommen till Uppvidinge och Norrhult! Det är alltid väldigt roligt med nyinflyttade som hör av sig till kommunen. Och det är jättebra att du hör av dig med din synpunkt.

Jag känner inte till exakt vad som skrivs om i olika forum, på sociala medier till exempel, när det gäller brottslighet men jag vet att många från Norrhult och Klavreström har hört av sig till kommunen, bland annat via Tyck till, när det gäller buskörning. Vi har en dialog med Polisen och de är också medvetna om detta.

Här kommer en länk till den senaste synpunkten och svaret i denna fråga:

2020-08-14: Informera polisen om buskörning i Klavreström och Norrhult

Anna Tigerström