Boende och miljö

Information om fyrverkerier

Skickades in: 2021-01-01

Jag har letat efter Uppvidinges regler, tillstånd och eventuella undantag från dessa när det gäller att skjuta fyrverkerier. Jag skulle verkligen vilja veta hur de ser ut för Uppvidinge kommun.

Svarade: 2021-01-05

Hej och god fortsättning på det nya året!

Om du söker på "fyrverkerier" på vår webbplats, uppvidinge.se, kommer du till följande sida:

Tillstånd och regler

På sidan finns våra lokala ordningsföreskrifter där det står vad som gäller kring fyrverkerier. Det som gäller är följande:

"Fyrverkerier tillåts enbart från klockan 12.00 på påskafton, valborgsmässoafton och nyårsafton samt till följande dag klockan 03.00."

I vissa sammanhang krävs tillstånd från Polisen för användning av fyrverkerier. Information finns på Polisens webbplats:

Polisen.se: Tillstånd och regler för pyrotekniska varor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Anna Tigerström
Kommunikationsansvarig