Boende och miljö

Bruksmiljön i Sävsjöström och skräpig tomt

Skickades in: 2022-05-28

Utanför Lenhovda, på Oskarshamnsvägen, i riktning Älghult och i höjd med Sävsjöström finns en skylt som anger "Bruksmiljö". Inne i Sävsjöström pekas man vidare i riktning Merhult.

Vet inte om jag kom rätt, med det jag fann var ett område med vattenfördämningar som förmodligen innehållit en gammal såg eller kvarn. I anslutning till detta område finns ett övergivet hus med sex skrotbilar och en massa skräp i eller i anslutning till "trädgården". Föreslår att ni ser till att fastighetsägaren städar upp, alternativ tar ni bort skyltningen så att turister slipper se slummen.

Svarade: 2022-05-31

Av din beskrivning att döma har du inte riktigt hamnat rätt om du ville besöka bruksmiljön. För att hitta dit kör du på Alstervägen genom Sävsjöström med sjön Alstern på höger sida. Efter att du har passerat det gamla stationshuset svänger vägen till höger. Vid kröken, ta istället vänster. Strax därefter på vänster sida hittar du den gamla bruksboden och en informationsskylt där du kan läsa om 1600-talets kvarnar, järnbruket, sågverken och om nuvarande skogsbruk. Där kan du också vandra i en två kilometer lång led genom det gamla bruksområdet.

När det gäller tomten med de gamla bilarna har vår miljö- och byggnadsförvaltning tidigare svarat på frågor om den. Se svar från 2021-08-26:

Rostiga och trasiga bilar på tomt

Anna Tigerström
Kommunikationsansvarig