Boende och miljö

Vindkraftverken runt Åseda

Skickades in: 2022-08-04

Vem har tillåtit att bygga vindkraftverk söder om Åseda? Ska man som boende behöva stå ut med att se vindkraftverk överallt? Vad får kommunen ut av det? Ser i tidningen att företagen inte får fram el. Kommer de att få det när alla vindkraftverken är igång? Hoppas att vi som ska behöva se alla vindkraftverken får något istället för utsikten? Ska det byggas fler verk runt Åseda? Funderar faktiskt på att flytta från Åseda. Har verkligen kommunens politiker gått med på detta? Jag förstår att vi behöver el men i andra kommuner placeras vindkraftverken där de inte förstör livsmiljön.
Ledsen, besviken och uppgiven

Svarade: 2022-08-04

Vindkraftverken är precis som du skriver tillståndspliktiga. Tillstånd har de fått av länsstyrelsen i Kronobergs län och miljöprövningsdelegationen vid länsstyrelsen i Kalmar län. Så med synpunkter eller klagomål ska du vända dig dit. Tidigare fullmäktige i Uppvidinge kommun har sagt ja till dessa etableringar. På din fråga vad kommunen får ut av det har du själv givit svaret. Ja den ökar energitillgången. Om fler vindkraftsparker ska byggas återstår att se.

Karin Holst
Förvaltningschef Miljö- och byggnadsförvaltningen