Boende och miljö

Vindkraft

Skickades in: 2023-04-28

Säger bara en enda sak... Hur kan ni tillåta att hela vår fina kommun med skog, djur och fåglar, små fina ängar, naturreservat och sjöar förstörs av dessa gigantiska vindkraftverk som snart täcker hela kommunen? Andra kommuner har haft vett att säga nej. Men inte Uppvidinge. De bullrar, de lyser och blinkar. De snurrar. Stackars djur och fåglar. Och inte minst en stor del av lilla Uppvidinges invånare som får sin livsmiljö förstörd. Och osäljbara fastigheter dessutom. De tar gigantiska ytor i anspråk. De stör dag som natt. Och inte levererar de som det utlovas. Och flera ska det bli tydligen. Stena är nöjda men det är de på andras bekostnad.

Svarade: 2023-06-12

Tack för dina synpunkter.

Politikerna godkände de vindkraftsverk som är uppförda i Tvinnesheda redan för över 10 år sedan. Samtliga verk som planeras just nu och inte är uppförda har tagits beslut på för länge sedan och det är inget vi kan ändra på nu. Kommunen håller sig informerad genom dialog med företagen som planerar byggnation och genom att följa ärendena hos Länsstyrelsen.

Simon Bring (SD)

Kommunalråd