Gator och parker

Höga hastigheter på vägen mellan Norrhult och Klavreström

Skickades in: 2020-04-21

Kommunen måste agera. Jag har varit i kontakt med uppvidinge kommun gällande överträdelse av hastighetsbegränsningar i Norrhult/Klavreström och frågat om detta är något kommunen kan beivra. Svaret jag fick, undertecknat Åke Carlsson; var att det är en polisiär fråga.

När jag har vänt mig till polisen (fyra gånger i totalt vansinniga telefonköer) är att ja de kan kontrollera men problemet är hur gator och trafiksituation är utformade vilket är kommunens ansvar att justera vid behov (farthinder, huvudled och så vidare). Jag skriver här och nu att denna vansinniga motorväg genom byarna Norrhult/Klavreström måste stoppas. Mängder med människor och djur vågar inte korsa denna "motorväg" längre. Hastigheterna en hel del kör med i samhället är den dubbla mot vad som är laglig (100 istället för 50).

Varför inte göra som i Åseda och ta bort huvudleden och införa vanlig lämna företräde åt höger.
De så kallade farthindren (förträngning) i början av Klavreströmsvägen har endast lett till en tävling att vara först till "hålet". Fartbulor är det enda som fungerar för att sänka hastigheten, allt annat är bara trams.

Om jag ännu en gång får ett så förbannat nonchalant svar från kommunen så kommer jag (förutom att agera själv) göra en namninsamling gällande detta problem.

Vi vågar för helvete inte ens släppa ut våra barn längs denna "motorväg" som löper genom samhället.
Snälla svara inte bara, gör NÅGOT!

Svarade: 2020-04-30

Det är allvarligt att hastighetsbegränsningen inte hålls och det kan bli väldigt farligt när, som du beskriver, förare håller dubbla hastigheten mot vad som är tillåtet.

Vad det gäller kontroll av hastigheten på vägsträckan mellan Norrhult och Klavreström är det, som du fått det beskrivit tidigare, en polisiär fråga. Och vägen du hänvisar till är en väg som Trafikverket äger, sköter och sätter hastighetsbegränsningar på. Det vi som kommun kan göra är att föra en dialog med Trafikverket. Jag kommer att ta upp problemet med Trafikverket vid nästa möte med dem. Vi har ett möte i maj månad där jag ska påtala problemet och höra vad det går att göra för att få ner hastigheten.

Kommunstyrelsens ordförande