Gator och parker

Lokala trafikföreskrifter (uppföljning)

Skickades in: 2022-11-01

Några kommentarer till kommunens svar om gällande föreskrifter.

Givetvis är det polisens uppgift att bötfälla trafiköverträdelser. Men polisen bestämmer inte beloppets storlek. Detta baseras på Lag (1976:206) om felparkeringsavgift med högsta och lägsta belopp.
Avgiftens belopp fastställs av regeringen eller den myndighet eller kommun som regeringen bestämmer. Uppvidinge kommun har bland annat beslutat om förbud att parkera på södra respektive östra Esplanaden i Åseda i tekniska utskottet 2019-05-06.

Kommunfullmäktige har även beslutat om felparkeringsavgift på 300 kronor enligt hemsidan.
Förmodligen finns samtliga beslut om lokala trafikföreskrifter inom tättbebyggt område samlade i den så kallade trafikliggaren som jag förgäves har sökt efter på hemsidan.

Svarade: 2022-11-02

Det är mycket riktigt som du skriver att det finns en lag om felparkeringsavgift (Lag (1976:206) om felparkeringsavgift) som anger ett högsta och ett lägsta belopp och att Kommunfullmäktige i Uppvidinge kommun har beslutat om en felparkeringsavgift på 300 kronor. Och det är Polisen som bötfäller eventuella felparkerare.

Här på vår webbplats har vi information om vad som gäller för parkeringsplatser och parkering på allmän plats och vägar:

Uppvidinge.se - Information om parkeringsplatser och parkering på allmän plats och vägar

Om du är intresserad av de lokala trafikföreskrifter som beslutats om så hittar du dem i Transportstyrelsens databas där det går att söka på kommun:

Transportstyrelsen - Svensk trafikföreskriftssamling Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Anna Tigerstrom
Kommunikationsansvarig