Kultur och fritid

Information om fiske i sjön Madkroken

Skickades in: 2020-07-25

Hej,

Har kommunen i Uppvidinge placerat ut någon information om vart man får fiska i sjön Madkroken och vad som gäller för denna sjö? Att Madkroken är delad i två kommuner Uppvidinge och Växjö. På Växjö kommuns vatten/sida gäller privat fiskevatten (det är samma som privat mark och jakt som tillhör markägare).

Olovligt fiske kan få rättsliga påföljder, beroende på hur markägaren beslutar. Information om detta behövs placeras ut och karta som visar vart gränsen går i sjön, t.ex. vid Nottebäck badplats och andra platser där möjligheter finns att sjösätta båtar. Även där man köper fiskekort, vilka sjöar som är undantagna, även på kommunens hemsida.

Svarade: 2020-08-27

Hej,

Vi ber om ursäkt att svaret dröjt då det har varit semestertider på avdelningen för kultur- och fritid.

Just i sjön Madkroken finns det inget fiskevattensområde och som handhar och säljer fiskekort. Det är därmed markägaren man måste kontakta för tillstånd. Vi kommer att se över om detta ska informeras på ett tydligare sätt på kommunens hemsida.

I Karta för friluftsliv och turism som går at köpa i kommunhusets reception finns det uppmärkt vilka sjöar som har fiskevatten.

Vi tackar för dina synpunkter och undersöker möjligheten att informera tydligare på kommunens hemsida.

Med vänlig hälsning,

Sophie Palm,