Kultur och fritid

Varför sommarstängt på alla bibliotek utom ett?

Skickades in: 2021-07-06

Idag upptäckte jag till min stora förvåning att biblioteket i Lenhovda inte var öppet som det brukar på sommaren. Biblioteket har stängt i nio veckor av vad som kunde utläsas av anslaget på biblioteksdörren. Har nu förstått att alla bibliotek i kommunen har stängt hela sommaren förutom Åseda bibliotek. Varför är det så?

Det är riktigt dålig service. De böcker som finns på de andra biblioteken går ju inte att låna under två månader. Och jag som inte kan resa till annan ort i kommunen, hur ska jag göra?

Svarade: 2021-08-27

Tack för dina synpunkter!

Vi beklagar att vi inte längre har resurser att bemanna våra bibliotek i samma utsträckning som tidigare under sommarmånaderna. Vårt huvudbibliotek i Åseda har varit öppet hela sommaren men på grund av ett beslut om personalnedskärningar var vi i år tyvärr tvungna att förlänga sommarstängningen på övriga bibliotek.

Till nästa sommar kommer vi att se över resursfördelningen mellan biblioteken, men besparingen gör att vi inte kommer att ha möjlighet att erbjuda samma exakt samma biblioteksservice som tidigare.

Patrik Ivarsson
Förvaltningschef Samhällsserviceförvaltningen