Stöd och omsorg

Livsmedelsleverans för 70 plus

Skickades in: 2020-04-20

Läst om möjligheten att få hem livsmedel från ICA/Coop i Åseda Norrhult och Älghult. Saknar denna möjlighet i Lenhovda där ICA-butiken vare sig plockar ihop varor än mindre levererar hem. Själv bor jag i Lenhovda och är 70 plus och håller mig hemma. Skall jag räkna mig som boende mer än 10 kilometer från Åseda/Norrhult och därmed berättigad till hemleverans eller finns någon annan lösning för oss boende i Lenhovda? Att handla 07.30-08.00 är ett erbjudande från ICA i Lenhovda men medger då inte att man undviker sociala kontakter.

Svarade: 2020-04-28

Ursäkta sent svar på din fråga.

Det är helt riktigt som du skriver. Det finns möjlighet att få hjälp av kommunen i samarbete med handlare för transport av varor från butik till bostaden för 70+ i Åseda och Norrhult. Kommunen har varit i kontakt med samtliga butiksägare i Uppvidinge och erbjudit detta, men alla har inte valt att delta. Erbjudandet från kommunen till handlarna är öppet och de kan välja att delta när de vill.

Jag rekommenderar dig att ta en kontakt med någon av dina lokala handlare för att se om ni tillsammans kan hitta en lösning. Skulle det inte falla väl ut skulle du kunna ta en kontakt med handlare i Åseda/Norrhult för att undersöka om de kan erbjuda någon lösning.

Jag hoppas att detta besvarar din fråga. Annars är du välkommen att höra av dig till mig igen.

Vänliga hälsningar

Therese Magnusson