Varför så mycket information via sociala medier?

Skickades in: 2019-05-23

Varför lägger kommunen ut så mycket information om till exempel valet endast på sociala medier och inte på sin egna hemsida? Har man tänkt på att de utan sociala medier inte nås av filmklipp etcetera?

Svarade: 2019-05-23

Hej och tack för din fråga!

I kommunen använder vi oss av flera kommunikationskanaler, där webben och sociala medier är två av dem. Vår webb, uppvidinge.se, är jätteviktig och där ska den information invånarna behöver finnas. Sociala medier är ett komplement som är bra för att nå ut till fler. Vi kan också använda ett annat, lite mer lättsamt, tilltal i sociala medier. De flesta gånger finns samma information på webben och i våra sociala medier-kanaler, men uttryckt på olika sätt.

Om vi tar EU-valet som exempel så har vi haft all viktig information om tider, vad man behöver ha med sig, ambulerande röstmottagare och så vidare på webben. På vårt Instagram-konto och Facebook-konto har vi i vissa fall lättat upp informationen i form av filmer, bilder och och texter med ett annat tilltal.

Du får gärna höra av dig och berätta om du tycker att det är något vi saknar på vår webb. Vi är tacksamma om våra invånare hör av sig med synpunkter så att vi kan bli bättre. Du kan skicka e-post till mig på anna.johansson-tigerstrom@uppvidinge.se.

Svaret kommer från

Anna Tigerström